Wednesday, February 2, 2011

UKURAN MASA..........

Terdapat dua pandangan berbeza pada maksud masa. Satu pandangan yakni masa adalah linear dan sebahagian dari struktur asas alam semesta, satu matra berlakunya peristiwa dalam rangkaian, dan masa itu sendiri adalah sesuatu yang boleh diukur. Ini adalah pandangan realis, iaitu Sir Isaac Newton sendiri.
Pandangan bertentangan iaitu masa sebahagian daripada struktur intelek asas (bersama dengan ruang dan nombor) yang kita rangkaikan peristiwa dalamnya, kuantitikan tempoh peristiwa dan hentian antara mereka, dan bandingkan gerakan jasad.
Dalam fizik, masa dan ruang dianggap asas (cth. mereka tak boleh ditakrifkan dalam istilah lain). Demikian hanya takrifan kemungkinan ini suatu beroperasi iaitu masa ditakrifkan oleh proses ukuran dan oleh unit yang terpilih. Peristiwa bertempoh dan gerakan bertempoh telah lama berkhidmat sebagai piawai untuk unit masa. Contoh berikut adalah gerakan nyata matahari di langit, fasa bulan, ayunan bandul, degupan jantung, dan, semasanya, penukaran susunan dalam atom Cessium.
Masa telah lama menjadi subjek utama sains, falsafah, dan seni. Ukuran masa telah menghuni saintis dan ahli teknologi, dan adalah motivasi perdana dalam astronomi. Masa juga dari kepentingan masyarakat jelas, mempunyai nilai ekonomi ("masa itu emas") baik juga nilai peribadi, berpunca dari kesedaran dari masa yang terhad dalam setiap hari dan dalam jangka hidup manusia.



 ALATAN YANG DIGUNAKAN UNTUK MENGUKUR MASA

1)Jam matahari




Suatu alatan Mesir bertarikh 1500SM, mempunyai bentuk lengkungan segi-T yang sama, bagi mengukur laluan masa dari bayang-bayang yang dibentuk oleh palang silang pada hukum tak-linear. T ini telah diarahkan ke arah timur pada waktu pagi. Pada tengah hari, alatan ini dipusing supaya ia akan membentuk bayang-bayangnya pada arah petang.[5]Satu jam matahari menggunakan paku bayang untuk membentuk bayang-bayang pada penanda set yang telah ditentu ukurkan kepada jam. Kedudukan bayang-bayang menunjukkan jam dalam masa tempatan. Pliny si Elder merekodkan jam matahari pertama di Rom telah dirampas dari Catania, Sicily (264SM), yang memberi masa yang tidak betul untuk seabad, hingga penunjuk sesuai untuk latitud dari Rom telah digunakan (164SM).[6] Waktu tengah hari merupakan peristiwa yang akan ditanda oleh masa ketika bayang-bayang adalah yang terpendek pada jam matahari. Ini telah digunakan di Rom untuk pengadilan apabila mahkamah dibuka; peguam harus berada di mahkamah mengikut masa tersebut.

2)Jam pasir


 Jam pasir adalah perangkat untuk pengatur waktu. Terdiri dari dua tabung gelas yang terhubung dengan sebuah tabung sempit .Salah satu tabung biasanya diisi dengan pasir yang mengalir melalui tabung sempit ke tabung dibawahnya dengan laju yang teratur. Ketika pasir telah mengisi penuh tabung bawah, alat ini bisa di balik sehingga dapat digunakan kembali sebagai pengatur waktu. Jam pasir merupakan nama umum yang mengacu pada gelas pasir, dimana jam pasir ini digunakan untuk menghitung waktu selama satu jam.

3) Jam atom





Jam atom adalah sebuah jenis jam yang menggunakan standar frekuensi resonansi atom sebagai penghitungnya. Jam atom awal adalah maser dengan peralatan lainnya. Standar frekuensi atom terbaik sekarang ini berdasarkan fisika yang lebih maju melibatkan atom dingin dan air mancur atomik.
National Institute of Standards and Technology - NIST (Lembaga Nasional Standar dan Teknologi Amerika Serikat) mempertahankan keakuratan 10-9 detik per hari, dan ketepatan yang sama dengan frekuensi radio pemancar yang memompa maser. Jam ini mempertahankan skala waktu yang stabil dan berkelanjutan, yaitu Waktu Atom Internasional(International Atomic Time) (TAI). Untuk penggunaan masyarakat, skala waktu lainnya digunakan,Coordinated Universal Time (UTC). UTC diturunkan dari TAI, tetapi disinkronisasi dengan lewatnya hari dan malam berdasarkan pengamatan astronomikal.
Jam atom pertama dibuat pada 1949 di National Bureau of Standards A.S. Jam atom pertama yang akurat, berdasarkan transisi dari atom caesium-133, dibuat oleh Louis Essen pada 1955 di National Physical Laboratory di Britania. Hal ini menyebabkan persetujuan internasional yang menjelaskan detik sebagai dasar dari waktu atomik.
Pada Agustus 2004, ilmuwan NIST mempertunjukkan sebuah jam atom skala-chip. Menurut para periset, jam ini seukuran seperseratus dari jam lainnya yang telah ada sebelumnya. Dan mereka menyatakan bahwa jam ini hanya memerlukan 75 milliwatt, membuatnya cocok untuk aplikasi yang menggunakan baterai.
Jam radio modern menggunakan jam atom sebagai referensi, dan menyediakan sebuah cara mendapatkan waktu yang disediakan oleh jam atom berkualitas tinggi di wilayah yang luas dengan menggunakan perlatan yang tidak mahal.

4)Jam dinding


Jam dinding adalah jam yang difungsikan secara letak, atau biasanya dipergunakan di dinding. Jam dinding juga biasanya dapat dipergunakan sebagai pajangan atau sebagai hiasan di dalam ruangan.

6) Jam tangan


Jam tangan adalah penunjuk waktu yang dipakai di pergelangan tangan manusia. Jam tangan (arloji) elektrik pertama kali diperkenalkan pada tahun 1957 di Lancaster, Pennsilyvania, Amerika Syarikat oleh Hamilton Watch Company. Penelitian untuk menghasilkan arloji elektrik tersebut telah dimulai sejak tahun 1946. Namun pada tahun 1969, Hamilton Electric Obsolete menghentikan produksi arloji elektrik tersebut karena telah menemukan teknologi yang lebih canggih sesuai dengan kemajuan zaman.



Unit masa lazim




nanosaat 1/1,000,000,000 saat
mikrosaat 10−6 saat
millisaat 1/1,000 saat
saat SI unit asas
minit 60 saat
jam 60 minit
hari 24 jam
minggu 7 hari
dua minggu 14 hari; 2 minggu
bulan 28 ke 31 hari
suku 3 bulan
tahun 12 bulan
tahun 52 minggu anggaran
tahun lazim 365 hari
tahun lompat 366 hari
tahun tropikal 365.24219 hari Purata
tahun gregory 365.2425 hari Purata
olympiad 4 tahun
lustrum 5 tahun
dekad 10 tahun
mata 20 tahun
generasi 25 tahun anggaran
abad 100 tahun
milenia 1,000 tahun








  • Beberapa hari yang lalu saya dan ahli kumpulan saya yang terdiri daripada saya, Agnes, Lim Ai Wen, Cindy Leong dan Farah Fatin telah membuat satu kajian mengenai jam matahari.Aktiviti ini telah membantu kami untuk mengenali jam matahari dan cara-cara membaca waktunya sepertimana penduduk-penduduk zaman dahulu menggunakannya.

1 comment:

  1. 60 SAAT = 1 MINIT
    120 SAAT = 2 MINIT
    180 SAAT = 3 MINIT
    240 SAAT = 4 MINIT
    300 SAAT = 5 MINIT
    360 SAAT = 6 MINIT
    420 SAAT = 7 MINIT
    480 SAAT = 8 MINIT
    540 SAAT = 9 MINIT
    600 SAAT = 10 MINIT
    660 SÀAT = 11 MINIT
    720 SAAT = 12 MINIT
    780 SAAT = 13 MINIT
    840 SAAT = 14 MINIT
    900 SAAT = 15 MINIT = (SUKU)
    1800 SÀAT = 30 MINIT = (SETENGAH)
    2700 SAAT = 45 MINIT
    3600 SÀAT = 60 MINIT = (1 JAM)
    12 JAM = (SETENGAH HARI)
    24 JAM = ( 1 HARI)
    7 HARI = ( 1 MINGGU)
    28 HARI = ( 1 BULAN)
    4 MINGGU = ( 1 BULAN)
    12 BULAN = ( 1 TAHUN)
    10 TAHUN = ( 1 DEKAD)
    100 TAHUN = ( 1 ABAD)

    ReplyDelete